Comomeer 2011 verslag

Omdat het vakantieseizoen van 2011 zowat gesloten is, kunnen we hier weer heerlijk gaan brainstormen voor mooie bestemmingen in 2012
Rien
beheerder
Berichten: 439
Lid geworden op: 20-10-2009 11:59

Bericht door Rien » 02-06-2011 21:23

Limoncello is zeker net zo'n drankje als Pernod in Fr'rijk en Ouzo in Gr'land, een heel verleidelijk drankje wat zo lekker weg drinkt :lol:

Ik heb even een kaartje bij Wikipedia bekeken om me een beeld te vormen van jullie "standplaats" en waar Como precies ligt. Lijkt me ook heel apart om heel veel met de boot te ondernemen, geen last van "zee"-ziekte?
Vieren ze in Italië net als in Gr'land MariaHemelvaart in augustus?
Griekenland, het (bijna failliete) vakantiegevoel!

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

Bericht door Inexx52 » 03-06-2011 09:00

volgens mij vieren ze hemelvaartsdag zondag, 1 week voor pinksteren, gisteren was het republieksdag, wat het ook moge betekenen. Zo fjn is het niet met die Berlusconi toch?
Met die boot doen is hartstikke leuk ja, maar kost ook elke keer 11 euro enkele reis voor 2 personen. eingelijk heb je dan geen auto nodig. Volgende week hebben we zelfs ook de trein, dat is echt goedkoop.

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

Bericht door Inexx52 » 03-06-2011 21:29

3 juni.

Weer een flinke dut gemaakt vannacht, van 11 tot half 9 aan een stuk. Leve de Limoncello. Vandaag gaan we naar het meer van Lugano. Er loopt een b-weg die kant op vanaf ons appartement en die besluiten we te nemen. Een lekkere rustige weg, maar je komt wel erg smalle stukjes tegen, waar je bidt geen tegenligger te krijgen en zeker geen vrachtauto, maar die rijden gelukkig allemaal over de andere weg. Het is hooguit een half uurtje rijden en dan zien we het meer al als een prachtig schilderij in de verte liggen. Helaas is er op dat moment geen mogelijkheid te stoppen. Eenmaal beneden aan het meer maken we toch wel een stop. De temperatuur is verrukkelijk, maar het is helaas weer bewolkt, zo jammer voor de foto's die allemaal zo grauw lijken. We parkeren de auto in Porlezza een aardig stadje aan de noordkant van het meer. We duiken het eerste beste terras pal aan het meer op voor onze dagelijkse capucinno. Helemaal niet duur voor deze top-lokatie. Het is hier heerlijk rustig, bijna vredig. Dan zien we ineens een schildpadje in het water zwemmen, dat is nu iets wat ik hier helemaal niet verwacht, vlug een foto nemen. Ton is te laat met de camera. We zien hem nog een aantal keer, maar zodra de camera tervoorschijn komt, duikt hij onder.

Ik heb hier ook twee onderkomens op het oog gehad en daar wil ik wel even langs. Het 1e is Porto Letizia. Nou dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Daar hadden we alletwee ook wel willen zitten. We wandelen eerst een stuk langs het water en gaan dan lunchen op het terras bij Porto Letizia. De bediening is niet al te snel, het duurt al minstens 20 minuten eer de bestelling opgenomen wordt, daarna weer een half uur wachten op ons broodje, maar we hebben de tijd. De capucinno is hier spotgoedkoop: 1.30!!!

Na de lunch lopen we de andere kant op langs het meer. Tijdens mijn zoektocht heb ik op de website van italia.nl een schattig huisje in Porlezza gevonden aan het water en volgens mij zie ik dat liggen. Onderweg lopen we met Nederlanders op die hier op de camping zitten en we wisselen wat onderlinge ervaringen uit. Het huisje is zo schattig, ik zou er graag hebben willen zitten, maar toen ik het daadwerkelijk wilde boeken, had italia.nl het niet meer in het programma en ik kon het ook nergens anders vinden, jammer jammer. Dan zie ik ineens het schildpadje weer, maar als ik nog eens goed kijk, zie ik een tak in het water liggen met daarop wel 5 schildpadden. Niet normaal toch? Nu krijgen we wel de tijd om te filmen, ze blijven ongestoord liggen.

Ondertussen is het aan het regenen en het stadje bekijken we in de regen, we lopen van etalage naar etalage om een beetje droog te blijven. We bekijken ook nog het mooie kerkje van Porlezza. We bezoeken de plaatselijke supermarkt, maar die heeft al geen brood meer. Dan maar terug naar het Comomeer en daar naar een supermarkt om brood voor morgenochtend in te slaan, want die tocht naar het bakkertje is toch niet zo'n daverend succes in de vroege ochtend.

Als we weer in het appartement zijn, is het droog en trekt de lucht weer open. We eten vanavond in Argegno bij La Piazettahttp://www.piazzettargegno.it/default.asp?Lang=1 . Gezien het instabiele weer, gaan we dit keer binnen eten. Wat een verrassing, zo gezellig.We moeten naar boven en op elke tree van de trap staat een leuk lantaarntje met een waxinelichtje. Boven zijn er meerdere kleine kamertjes met elk 3 tafeltjes, smaakvol ingericht. De menukaart is alleen in het Italiaans en ik weet heus wel wat spaghetti of lasagne is, maar wat zit er in godsnaam in. We nemen maar een gokje en ik bestel Ravioli en Ton Risotto. Mijn Ravioli is heel anders als ik me had voorgesteld, ik dacht meer aan de inhoud van dat blikje uit de supermarkt in Nederland en dat kwalitatief iets beter, nou het lijkt er nog niet op. Er liggen ong. 6 stukjes ravioli op mijn bord, gevuld met kip en dat wordt met spinazie en blokjes aardappels geserveerd in sausje. Het smaakt goed, daar niet van, maar die Risotto van Ton is toch een stuk lekkerder. De ambiance is in ieder geval zeer de moeite waard. Daarna weer calorieen verbranden door naar boven te klimmen.

Rien
beheerder
Berichten: 439
Lid geworden op: 20-10-2009 11:59

Bericht door Rien » 03-06-2011 21:37

Ondanks het misschien enigszins tegenvallende weer vermaken en genieten jullie volop zo te lezen. Ben nu al heel benieuwd naar de (vele :wink: ) foto's!
Griekenland, het (bijna failliete) vakantiegevoel!

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

Bericht door Inexx52 » 04-06-2011 09:44

vele grijze foto's zul je bedoelen, nee hoor er zijn ook wel blauwe bij, maar ik begin die bewolking hier aardig beu te worden, maar ik ben bang dat we er nog niet vanaf zijn.

Rien
beheerder
Berichten: 439
Lid geworden op: 20-10-2009 11:59

Bericht door Rien » 04-06-2011 12:35

Weet je wat ook mooi is en "zon" zeker: Karperdonkse Plassen :wink: Geintje dat weet je maar tot op heden mogen we niet klagen. Het is voor werken (in de tuin) te heet maar vanochtend vroeg de beukenhaag aan de voorzijde toch wel om een knipbeurt. Nu even lekker onder de douche, boodschapjes en dat .....................in de tuin om voorlopig van de laatste mooie dag te genieten.
Griekenland, het (bijna failliete) vakantiegevoel!

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

Bericht door Inexx52 » 04-06-2011 18:24

ja dat hebben we al vaker meegemaakt, dat het in Nederland mooi was, en waar wij waren minder. Geniet er maar van.

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

Lago Maggiore

Bericht door Inexx52 » 04-06-2011 19:30

4 juni



Vannacht zeer slecht geslapen. Om half 12 arriveerden er een groep bovenburen die met een hoop Italiaanse bombarie aankwamen en zo tot 2 uur 's nachts doorgingen met stoelen schuiven, roepen naar buiten etc etc. Ik kon het niet om 's morgensvroeg een keer flink met de stoelen te schuiven en een deur dicht te gooien, kinderachtig he? Maar ik kon ze wel wat doen vannacht, stelletje aso's. Dan worden we ook nog eens wakker met stromende regen, het wolkendek hangt in het Comomeer,ook apart toch? Leve ons overdekt balkon!! Ik kijk op meteo.it en zie dat het om 11 uur even zonnig is en om 17 uur. We nemen gewoon de regenjassen mee en blijven niet hier zitten kniezen. Na het meer van Lugano wil Ton het Lago Maggiore ook wel eens zien, dus de bestemming is al gevonden. We rijden in 1,5 uur tijd naar Laveno. Het is erg mooi hier volgens mij als ze zon schijnt, ik probeer het me helemaal voor te stellen, wat jammer. Maar zelfs nu heeft het ook wel iets hoor, en het dorpje is gezellig. We gaan weer rond 2 uur warm eten, op zijn Italiaans, het zit echt overal vol. Een lekker pizza dit keer, helaas met een bot mes, zodat ik meer werk heb met het snijden als met het eten. Daarna, je zult het niet geloven,breekt het zonnetje door. We rijden langs het meer richting Luino. Aan de rand van het dorpje zien we een grote supermarkt, tijd om wat in te slaan, vooral brood voor vanavond en morgenochtend. We laten de auto daar staan, ik denk dat dat slim is, niet dus. Na een roteind gelopen te hebben, zijn we nog niet in het centrum en de slaap van een gebroken nacht slaat toe. We kijken nog even bij het meer en ik maak nog wat foto's, ook een met blauwe lucht en dan rijden via een mooie route weer richting Varese. Vanaf Varese een drukke hectische weg, dwars door het centrum van Como naar huis. Ondanks het shitweer hebben we toch een mooie dag gehad.

Rien
beheerder
Berichten: 439
Lid geworden op: 20-10-2009 11:59

Bericht door Rien » 05-06-2011 08:47

wij hebben vandaag de "como"buien :cry: Hadden plannen maar we blijven maar lekker binnen, onweer/regen geen zondag voor het 8) -tje
Griekenland, het (bijna failliete) vakantiegevoel!

Inexx52
Site Admin
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-10-2009 09:33

en wij hebben nu de nederlandse zon

Bericht door Inexx52 » 05-06-2011 18:45

5 juni

Eerst ben ik me rotgeschrokken gisterenavond, toen er ineens iemand het appartement binnenkwam, ik slaakte een kreet. Don't worry, I'm from Holidayhomes, zei hij. Misschien heeft hij wel geroepen, ik hoorde wel iemand, maar dacht dat het de bovenburen waren. Maar dat hij zo maar binnenkomt, vind ik toch raar. Hij vroeg of alles goed was, beetje laat nu we naar huis gaan. Toen we in bed lagen, begonnen de bovenburen weer aan een complete verhuizing. Echt niet normaal na 11 uur 's avonds, ze bleven maar schuiven met meubels. Gelukkig blijft het verder stil na de schuifpartij.

We staan vanochtend op met .......grijze luchten en tijdens het ontbijt flinke buien. Na een blikje op meteo.nl, zie ik dat we toch nog zon krijgen vandaag vanaf 11 uur. Nou dat komt goed uit, want wij moeten verkassen naar een ander onderkomen en tussen 10 en 16 uur zijn we eigenlijk huisloos.

/we rijden dwars door Como richting Lecco, onderweg passeren we 2 leuke meertje: Lago di Pusiano en Lago di Annone. Dan komen we aan in Lecco. Lecco heeft echt een schitterende ligging aan het meer, tussen de steile ruige bergwanden. Hier moet ik zeker nog een keer heen. Er lopen 2 wegen naar het noorden: een snelle en een langzame. Wij moeten de langzame hebben en uiteindelijke arriveren we in Fiumelatte. Volgens de beschrijving passeren we 2 parkeerplaatsen waar we de auto even kwijt moeten, want ook hier is weer een parkkeergarage, maar we hebben uiteraard nog geen afstandsbediening. De parkeerplaatsen staan alletwee mudjevol, we rijden dus maar door, maar komen nergens meer iets tegen en voor we het weten zitten we in Varenna, de toeristentrekpleister van de omgeving. Hier staan de auto's kop aan staart en ik adviseer Ton vooral het dorpje niet in te rijden. Dus we keren. We hebben geluk, als we terugkomen is er wel parkeerplaats in Fiumelatte. We zetten de auto weg en lopen met de instructie in de hand naar het appartmenten complex. We hebben een beschrijving met foto's. Als we in de hal staan, waar the key boxen moeten hangen waar de sleutels in zitten, zien we alleen maar gaten in de muren waar ze gezeten hebben. We lopen dan maar naar de ingang van de parkeergarage en ja hoor, daar hangen ze maar wel andere als op de foto. We proberen onze code keer op keer, maar het ding is en blijft dicht. Uiteindelijk lopen we terug naar de auto om nog een keer goed op de mail te kijken in mijn netbookje. We hebben uiteraard geen internet, maar de code uit de mail klopt. Dan bel ik maar op en we krijgen een totaal andere code. Weer terug naar de garage en de nieuwe code proberen: niets, niente. Ik zie ook een kastje van della Fontana penthouse, lijkt wel erg veel op Bella Fontana dat wij hebben. Ik zeg tegen Ton, probeer die code eens bij dat kastje en dat gaat inderdaad open. Dan bellen we maar weer, en zeg dat we weer de verkeerde code hebben en dat we in Bella Fontana zitten. We worden teruggebeld. Opeens krijg ik een lumineus idee, misschien volgen die codes elkaar wel op en onze sleutel box is 2 plaatsen verder, dus 2 nummers hoger. Ton probeert het en ja hoor, het kastje gaat open en alles zit erin.De deuren naar de parkeergarage gaan open en de deur naar onze eigen garage ook. Ik wil de auto halen, maar Ton vindt het een beter idee om eerst het huisje te zoeken. Achteraf een goed idee, want dat is nog niet eenvoudig. We nemen in ieder geval de lift naar boven, want ons huisje is boven. Boven zijn er allerlei trapjes, we proberen ze allemaal, trapje op, trapje af. We komen bij allerlei hekjes, maar onze sleutels passen nergens op. Ik ben helemaal bezweet van het trappenlopen.Dan maar weer naar beneden en weer naar boven. Enfin na 1 uur zoeken hebben we het eindelijk gevonden. Een schattig huisje. klein maar gezellig woonkamertje annex keuken. Een trapje hoger is de slaapkamer en de badkamer. Vanaf de woonkamer hebben we een klein balkon met meerzicht tussen 2 huizen door. Aan de slaapkamer is een overdekt terras met eetkamertafel en 4 stoelen. Nog een trapje hoger is een groot vierkant terras met vrij uitzicht over het meer met weer een tuinstel, ligbedden en parasol. We vermaken ons hier wel een weekje.

Dan gaan we de auto halen en de koffers, nu we de weg eenmaal weten is allen zo boven. En dan is er...koffie. Oh wat het ik daar zin in. En trouwens, we hebben de hele dag al lekker weer, de zon schijnt zelfs!

Fiumelatte is trouwens vernoemd naar de gelijknamige rivier, die zo wit is als melk (latte). Hij stroomt hier bijna door de tuin. Schijnbaar de korste rivier van Italie. Een snelstromend rviertje en inderdaad hartstike wit. Ons appartemen: Bella Fontana is vernoemd naar de mooie fontein die hier echt in ons tuintje staat, weliswaar de achterkant, maar vanaf de straat is de prachtige voorkant te bewonderen. Wat ook handig is, er is een stationnetje hier en we kunnen voor 1 euro vanaf hier naar Varenna als we willen, maar we gaan eerst lopen. We willen het liefst lopen, maar het is op sommige punten zo gevaarlijk zonder stoep, dat we dat eerst maar eens moeten bekijken allemaal.

Rond 4 uur lopen we dan naar Varenna. Mooi mooi mooi hier. Die rivier die door onze tuin stroomt is schijnbaar een zijarm van de Fiumelatte, want tijdens onze wandeling zien we pas de echt. De wandeling is goed te doen, een paar stukjes op straat, maar grootste gedeelte heeft een stoepje. Tussen het meer en de stoep, liggen de tuinen van Villa Monastero, echt prachtig. Daar hebben wij van boven af een mooi uitzicht op en die gaan we ook bezoeken. Weer iets op het lijstje erbij. Wat zijn die parken hier toch romantische met leuke torentjes, prieeltjes, beelden, gietijzeren balkonnetjes boven het water. En de beplanting is wel zo riant hier. Echt een genot om naar te kijken, dan zien die bomen bij ons er maar zielig uit, bij wijze van spreke. Varenna is ook een juweeltje, iets anders kan ik er niet van maken. Uiteraard zeer fotogeniek.

We eten hier ook maar meteen aan het water en zonnig dat het is vandaag. Terwijl het een rotdag zou worden, nou zo mag het van ons blijven hoor. Na het eten wandelen we weer terug om daarna van de zonsondergang te gaan genieten achter de bergen aan de overkant van het meer.

Plaats reactie